AJANKOHTAISTA

OHEISHARJOITTELUA UIMAREILLE

09.01.2019

Kevätkauden uutuutena tarjoamme uimareille uintiharjoitusten lisäksi oheisharjoittelua.

Ensimmäiset oheisharjoitukset on torstaina 10.1.

Kilpaileville uimareille ohjattu kuntosaliharjoittelu uimahallin alakerran kuntosalilla tiistaisin ja torstaisin ennen uintiharjoituksia klo 18:15-19:15. Ohjaajana Lauri Vilhunen.

Ei-kilpailevat uimareille, tekniikkarallilaisille ja vesirallilaisille ohjattu liikunnallinen tunti uimahallin jumppasalissa torstaisin ennen uintiharjoituksia klo 18:15-19:15. Monipuolisesti ja mukavasti pelejä, lihaskuntoa, ketteryyttä yms. hikiliikuntaa. Ohjaajina Rita Miettinen, Jessika Nikarmaa ja Hannu Miettinen.

Miksi oheisharjoittelua, eikö pelkkä uinti riitä?

Kilpauinnin yksi tärkeä osa harjoittelua on oheisharjoittelu. Oheisharjoittelun tarkoituksena on kehittää voimaa ja liikkuvuutta maalla, jotta voimantuottonopeus lisääntyisi vedessä (Laine 2008, 44.). Nuoren urheilijan kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta on olennaista liikkua monipuolisesti. Kasvupyrähdyksien seurauksena oman kehon mittasuhteet muuttuvat ja näin ollen kehonhallinta ja -hahmotus vaikeutuvat. Tästä syystä raajojen liikkeiden yhtäaikaisen koordinoinnin sekä keskivartalon tuen hallinnan harjoittelu ovat erityisen tärkeitä. Luomalla hyvän kokonaisvaltaisen perustan urheilija saa mahdollisimman suuren hyödyn sekä lajin parissa kehittymiseen, että lajin ulkopuolella olevaan elämään. (Seppänen ym. 2010, 18)


Toiminnallinen harjoittelu kehittää monipuolisesti fyysistä kuntoa, lihasvoimaa, tasapainoa, koordinaatiota ja liikkuvuutta. Näiden ominaisuuksien avulla uimarin harjoittelu tehostuu ja suorituskyky paranee altaassa. Monipuolinen toiminnallinen harjoittelu luo mahdollisuudet parempaan kehon hallintaan, kohentuneeseen motivaatioon ja itsetuntoon. Rasitusvammojen yleisyys vähenee kehonhallinnan ja tehostuneen voimantuoton myötä. Tekniikkavirheiden korjaaminen tehostuu ja nopeutuu. Paremman liikkuvuuden myötä uinnin rentous kehittyy, taloudellisuus paranee ja palautuminen nopeutuu. Lihasvoiman kasvu puolestaan edesauttaa erityi-sesti tehokkaan käsivedon aikaansaamista ja sitä kautta uintinopeuden lisääntymistä. (McLeod 2010; Aalto, Paunonen & Paanola 2007; Sweetenham & Atkinson 2003, 253.)

Tervetuloa kaikki innolla mukaan!

09.01.2019OHEISHARJOITTELUA UIMAREILLE
07.01.2019KEVÄÄN KILPAILUKALENTERI PÄIVITETTY
05.01.2019JÄSENMAKSUT KUNTOON
20.12.2018Varkauden nopein 2018
25.10.2018Lokakuun kuukausiuinnit
29.09.2018PTP-TURVAUINTIEN TULOKSET
13.08.2018Aikuisten uintitekniikan ryhmä täyttyi ennätysajassa
11.08.2018UUTTA! Aikuisten uintitekniikan harrasteryhmä alkaa
07.08.2018Kauden aloitus 4.9.