VANHEMMILLE

Varkauden Uimareissa pyrimme tarjoamaan toimintaa koko perheelle eli myös vanhemmat ovat tervetulleita mukaan seuran toimintaan. Uimaseuraa ei ole ilman vanhempia, seuratoiminnasta löytyy sopivia tehtäviä kaikille halukkaille ja jokaisen panos on yhtä tervetullutta. Vastineeksi yhteinen harrastus antaa paljon myös vanhemmille, uutta sisältöä elämään ja uusia ihmissuhteita.

Tiedotamme seuran toiminnasta seuran nettisivuilla, facebookissa ja sähköpostitse.

Toivomme, että uimarit tulevat harjoituksiin ajoissa ja asianmukaisesti varustautuneena. Mikäli uimari joutuu jäämään pois harjoituksista, toivomme siitä ilmoittettavan ryhmän ohjaajalle tai valmentajien yhteyshenkilölle tekstiviestillä. Mikäli harjoituksissa esiintyy väärinkäytöksiä, on niistäkin syytä ilmoittaa ohjaajalle ja eteenpäin vietäviksi. Myös kaikenlaiset kehittämisideat ovat tervetulleita.

VARAINHANKINTA

Vaikka toiminta pohjautuu vapaaehtoisuuteen, seura tarvitsee toimiakseen varoja. Teemme vuosittain muutamia yhteisiä varainhankintakampanjoita, joihin odotamme mahdollisimman monen seuran jäsenen osallistuvan. Olisikin mukavaa, jos kaikki vanhemmat pääsisivät kantamaan kortensa kekoon ja vastuu näin jakaantuisi laajemmalle porukalle.

Yhteisillä varainhankintempauksilla pystymme pitämään jäsen- ja harjoitusmaksut maltillisina. Varkauden Uimarit ovatkin ylpeitä siitä, että Varkaudessa uintiharrastus on erittäin edullista verrattuna moneen muuhun harrastukseen.

Yhteisinä kampanjoina toteutamme esim. mainosmyynti Varkauden omiin uintikisoihin, tuotemyynnit, osallistumalla tapahtumatalkoisiin, kauppojen inventaariot jne. Ehdotuksia ja ideoita varainhankintaan otamme mielellämme vastaan. Ota yhteyttä varkauden.uimarit@gmail.com

TERVETULOA MUKAAN MUKAVAAN PORUKKAAN!


UINTI HARRASTUKSENA

Uinti ja uintiliikunnan eri muodot sopivat lähes kaikille.  Uintia voi harrastaa itselleen sopivalla tavalla, yksin tai ryhmässä sekä oman tavoitteensa mukaan. Se on ihanteellinen laji niin vasta-alkajalle kuin kokeneellekin konkarille, aina lasten uimakoulusta kansainväliselle huipulle asti.

Uimaliitto on tuottanut uimaseuroille toteuttamismalleja lasten Vesipeuhuloista kohti valmennusryhmiä sekä aikuisten harrastetoimintaan. Toimintojen sisällöt lasten ja nuorten toiminnassa on jaettu kolmelle tasolle (Vesitaiturit, Vesiralli ja Tekniikkaralli) siihen osallistuvan lapsen lähtötason ja tavoitteiden mukaan. Näin tarjoutuu mahdollisuus saada alusta alkaen ohjausta oman tasoisessa ryhmässään. Aikuisten uintitekniikka, Vesijuoksu ja HydroBic ovat malleja aikuisten toimintaa. (https://www.uimaliitto.fi)

Varkauden Uimareissa on mahdollisuus harrastaa uintia aina Vesiralli-ryhmästä alkaen ja edetä eri tasoisiin kisavalmennusryhmiin.  Järjestämme kysynnän mukaan myös aikuisten uintitekniikka -kursseja. Tiedustelut varkauden.uimarit@gmail.com

Miksi oheisharjoittelua, eikö pelkkä uinti riitä?

Kilpauinnin yksi tärkeä osa harjoittelua on oheisharjoittelu. Oheisharjoittelun tarkoituksena on kehittää voimaa ja liikkuvuutta maalla, jotta voimantuottonopeus lisääntyisi vedessä. Nuoren urheilijan kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta on olennaista liikkua monipuolisesti. Kasvupyrähdyksien seurauksena oman kehon mittasuhteet muuttuvat ja näin ollen kehonhallinta ja -hahmotus vaikeutuvat. Tästä syystä raajojen liikkeiden yhtäaikaisen koordinoinnin sekä keskivartalon tuen hallinnan harjoittelu ovat erityisen tärkeitä. Luomalla hyvän kokonaisvaltaisen perustan urheilija saa mahdollisimman suuren hyödyn sekä lajin parissa kehittymiseen, että lajin ulkopuolella olevaan elämään. (Laine 2008, 44; Seppänen ym. 2010, 18.)

Toiminnallinen harjoittelu kehittää monipuolisesti fyysistä kuntoa, lihasvoimaa, tasapainoa, koordinaatiota ja liikkuvuutta. Näiden ominaisuuksien avulla uimarin harjoittelu tehostuu ja suorituskyky paranee altaassa. Monipuolinen toiminnallinen harjoittelu luo mahdollisuudet parempaan kehon hallintaan, kohentuneeseen motivaatioon ja itsetuntoon. Rasitusvammojen yleisyys vähenee kehonhallinnan ja tehostuneen voimantuoton myötä. Tekniikkavirheiden korjaaminen tehostuu ja nopeutuu. Paremman liikkuvuuden myötä uinnin rentous kehittyy, taloudellisuus paranee ja palautuminen nopeutuu. Lihasvoiman kasvu puolestaan edesauttaa erityisesti tehokkaan käsivedon aikaansaamista ja sitä kautta uintinopeuden lisääntymistä. (McLeod 2010; Aalto, Paunonen & Paanola 2007; Sweetenham & Atkinson 2003, 253.)